ПЛАНУВАННЯ

Перелік сайтів, матеріали яких будуть корисними для вихователів,

батьків, дітей і для інших учасників освітнього процесу

Нормативно-правове забезпечення освітнього процесу

 

      Концепція освіти дітей раннього та дошкільного віку (редакція від 09.07.2020 р.);

      Постанова Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 800;

      Постанова головного державного санітарного лікаря України від 25.08.2021 8

      «Про затвердження протиепідемічних заходів в закладах дошкільної освіти на період карантину з звязку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)»;

      Постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 800 «Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників»;

      Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.01.2021 33 «Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти)

    нова редакція»;

      Наказ МОН України від 20.04.2015 №446 «Гранично допустиме навчальне навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності»;

      Наказ МОЗ України від 24.03.2016 № 234 Санітарний  регламент для дошкільних навчальних закладів;

      Наказ Державної служби якості освіти від 30.11.2020 №01-11/71 про «Методичні рекомендації з формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти ЗДО»;

      Лист МОН України від 16.03.2021 1/9-448 «Щодо методичних рекомендацій до оновленого Базового компонента дошкільної освіти».

      Лист МОН України від 07.07.2021 1/9-344 «Планування роботи закладу дошкільної освіти на рік»

      Лист МОН України від 09.08.2021 1/9-404 «Про переліки навчальної літератури та навчальних програм, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в освітньому процесі закладів освіти у 2021/2022 навчальному році»

      Лист МОН України від 10.08.2021 1/9-406 «Щодо окремих питань діяльності закладів дошкільної освіти у 2021/2022 навчальному році»;

      Лист МОН України від 06.11.2015 № 1/9-535 «Щодо визначення рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку за допомогою кваліметричної моделі»;

      Лист МОН України №1/9-396 від 25.07.2016 року «Про організацію національно-патріотичного виховання у дошкільних навчальних закладах»; 

      Лист МОН України від 02.09.2016 №1/9-456 «Щодо організації фізкультурно-оздоровчої роботи у дошкільних навчальних закладах»;

      Лист МОН України від 02.09.2016 №1/9-454 «Щодо організації роботи з музичного виховання дітей у дошкільних навчальних закладах»;

      Лист МОН України від 20.10.2016 №1/9-561 «Щодо організації роботи дошкільних навчальних закладів по ознайомленню з народними традиціями, святами та обрядами»;

      Лист МОН України від 03.07.2009 № 1/9-455 «Про планування роботи в дошкільних навчальних закладах»;

 

Пропонуємо джерела інформації:

      Електронна книжка «Базовий компонент дошкільної освіти. Нова редакція та поради для організації освітнього процесу» https://ezavdnz.mcfr.ua/book?bid=37876;

      Методичні рекомендації до оновленого Базового компонента дошкільної освіти від 16.03.2021/ сайт МОН України https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-metodichnih-rekomendacij-do-onovlenogo-bazovogo-komponenta-doshkilnoyi-osviti;

      «Нова редакція базового компонента дошкільної освіти: вивчаємо за п’ять хвилин»/ Практика управління дошкільним закладом. - 2021. - No1;

      Серія публікацій /Вихователь-методист дошкільного закладу. - 2021. - No2;

      Серія тематичних випусків / Дошкільне виховання. – 2021.

 

 

Ранкові зустрічі для дітей третього року життя

ВІНОЧОК ВИТИ - ЖИТТЯ ЛЮБИТИ

Мета : ознайомити дітей из народными символами України; дати знання про рослини-символи; пояснити значення кольорів стрічок в українському віночку.

Обладание: віночок із різнокольоровими стрічками, ілюстрації, вірші.

I.        Вітання.

Доброго ранку, ранний наш дім!

Доброго ранку діткам усім!

Доброго ранку сонечку ясному!

Доброго ранку садочку прекрасному!

II.        Обмін інформацією.

Вихователь показує дітям віночок, читає вірш.

У віночку нашім

Різнобарвні квіти, -

Символ України

І дарунок літа.

Бесіда.

- Хто одягає віночок на голову? (Дівчатка)

- Які квіточки в нього вплели? (Мак, волошка, ромашка)

- Що ще приложено до віночка? (Стрічки)

- Що означаю кольори стрічок? Посередині коричнева стрічка - символ годувальниці-землі, жовта - Сонця, зелена - символ краси и свіжості природи, синя - неба, жовтогаряча - символ хліба.

ІІІ. Групова діяльність.

Танець «Подоляночка» під музичний супровід.

Аплікація «Віночок».

І V . Щоденні  новини .

·          Бесіда про погоду.

·          Ознайомлення з планом занять на цей день.

УКРАЇНСЬКІ РУШНИКИ - СКАРБИ НАРОДНІ НА ВІКИ

Мета: ознайомити дітей из рушников, різними видами вишивки, використанций рушников у побуті; виховувати интерес до народных звичаїв та традицій; вчити викладати орнамент рушника; розвивати естетичний смак.

Обладнання: рушники, ілюстрації, заготівки для колективної праці, прислів'я.

I.        Вітання.

Я скажу привіт тобі,

Твій привіт летить мені!

Ми - хороші друзі,

Обіймемось, друже!

II.        Обмін інформацією.

-       Сьогодні ми поговоримо про рушник (вихователь показує рушник).

Бесіда та розгляд ілюстрацій.

-       Який орнамент на рушничку?

-       Які кольори переважають?

-       Для чого використовували вишиті рушники? (Зустрічали гостей, прикрашали оселю, дарували на весілля молодим, витирали ним обличчя)

У народных высказываний: «Хата без рушников, як родина без дітей».

III.         Групова діяльність.

• В комплекте с элементами виконання рухий.

Біле поле полотняне, рівно ткане, чисто пране.

А по ньому голка ходить, за собою нитку водить.

Покрутнеться так і сяк - зацвіте червоний мак.

Зазирне і там, і тут - василечки зацвітуть.

Застрибає навпрошки - зажовтіють колоски.

А як пройдеться поволі - заряхтять листочки в полі.

Біле поле полотняне рушничком барвистим стане.

• Аплікація «Прикрашаємо рушник».

І V . Щоденні  новини .

ОСЕЛЯ НАШИХ ПРАЩУРІВ

Мета: познайомити дітей з українською оселею, особливости ї будівництва; формувати вміння помічати красу традиційного українського житла; виховувати шанобливе ставку до истории и традиции родного краю.

Обладнання: илюстрації, вірші, конструктор .

I.          Вітання.

Діти наші милі, і веселі, і щасливі,

Ходять и сміються, ручки піднімають, Один один вітають: «Доброго дня!».

II.        Обмін інформацією.

Бесіда про житло.

-       Наше життя починаться из домов, де ми народилися и зростали - з рідної оселі.

-       Це (вихователь показує малюнок) - сучасний будинок, він багатоповерховий, красивий. Але чи завжди так жили люди? (Вихователь показує ілюстрацію української хати).

-       З чого будували українську хату?

-       Чи має ця хата багато поверхів?

-       А чим вона вкрита? (Соломою)

-       Зазирнемо всередину оселі. Що займало більшуї частину? (Піч)

-       Де готувала їжу господиня ? печі)

ІІІ . Групова діяльність.

З елементы Вірш виконання р у х.

Зведемо хату

-     Щоби спорудити добру хату,

-     Требовать глини замісить багато.

-     Ось так ніжками ми танцювали

-     - Глину для хатини замісили.

-     Станемо, малята, столярами

-     Та змайструємо в хату двері, рами,

-     Щоб щоранку ніжний промінь сонця,

-     Зазирав в хатинку крізь віконця.

-     Теплий дах потрібен ха ті діти,

-     Слідїї соломою укрити

-     Чтобы не капать на нас зі стелі,

-     В стрісі горобці жили веселі.

Будівельно-конструктивна гра « Зводимо будинок».

І V . Щоденні  новини .

МОЯ РОДИНА

Мета: пояснити дітям поняття «сім'я», «родина», «мама», «тато», «дідусь», «бабуся»; виховувати любов та повагу до сім'ї.

Обладнання: ілюстрації, вірші.

I.          Вітання.

Я люблю свою родину

І привітну, і гостинну.

«Доброго ранку!» - говорю вам я,

Зичу здоров'я й добра!

II.        Обмін інформацією.

-       Веселые ми поговоримо про сім'ю. (Взгляд ілюстрацій. Бесіда за малюнком).

-       Що робить мама?

-       Що майструє тато?

-       Хто плете рукавички?

-       Розкажіть про свою сім'ю.

Пальчикова гра «Моя сімейка».

Перший пальчик - наш дідусь,

Другий - то бабуся,

Третій пальчик - наш татусь,

А четвертий-то матуся.

А мізинчик - наш малюк

        Він сховався тут.

ІІІ . Групова діяльність.

Від с элементами виконання рухів.

А у мого татка широченні плечі

Зручно тут сидіти, видно вдаль малечі.

Дужі та міцні татко руки має.

Він мене високо вгору піднімає.

А в матусі ручки лагідні й тепленькі,

Пригортають ніжно до свого серденька.

Усмішка ласкава, очі волошкові.

Сповнені терпіння, доброти, любові.

Як візьму за руки татка и матусю,

Я нічого в світі с ними не боюся!

Сюжетно-рольова гра «Сім'я».

І V . Щоденні  новини .

ОСНОВНІ ТРАДИЦИЙНІ СТРАВИ

Мета: ознайомити дітей зі стравами української національной кухни, традициями їх приготування.

Обладнання: макітра, макогин, глиняний посуда, дерев'яні ложки, илюстрації страв.

I.    Вітання.

Усміхніться сонечку: «Здраствуй, золоте!» Усміхніться квіточцы: «Хай вона цвіте!». Усміхнімось дощику: «Лий, немов з відра!» Друзям усміхнімося, зичим їм добра!

II.    Обмін інформацією.

- Послушайте загадки и відгадайте, чтобы лучше получить в Україні.

Морква, біб и цибулина, бурячок и

            Ще й картопля -

            шусть у горщик,

            Ну й смачний ми зварим ... (борщик).

 

Довго з тіста їх ліпили, у окропі поварили,

Потім дружно ласували,

Ще й сметанки додавали. (Вареники)

 

Що за хліб такий святковий

На рушник вмостився новий? (Коровай)

 

І пухкенькі, і смачні із пшениченьки вони.

Зі здобного тіста, просяться, шоб з'їсти. (Пампушки)

ІІІ. Групова діяльність.

Гра-імітація.

Ладки, установки, установки! Напечу оладки.

Пишні та рум'яні. Для кого? Для Тані!

Гушки, гушки, гушки! Наварю галушки!

Білі та духмяні! Для кого? Для Тані!

А що на заїжку? Казочку-потішку!

- Чи знаєте ви: у давнину люди їли з глиняного посуду, дерев'яними ложками. А молоко зберігали у глиняних глечиках (вихователь демонстру глиняний посуду, дерев'яні ложки).

Аплікація «Розмалюємо горнятко».

І V . Щоденні  новини .

 

 

Ранкові зустрічі для дітей четвертого року життя

ДЕРЕВО РОДУ

Мета: розказати дітям, що в українського на­роду є звичаї звертатися до батьків та старших осіб на «Ви» як вияв глибокої поваги до них. Привчати дітей вітатися з батьками, іншими чле­нами родини; допомагати дитині пізнавати свою сім’ю, родину — ознайомити з родовідним дере­вом; виховувати повагу до близьких людей.

I.    Вітання.

Дідусь, бабуся, сестри і брати

Тебе в біді підтримують завжди.

Завжди ми разом — мамо, тато, я,

Усі ми називаємось... (сім’я).

II.     Обмін інформацією.

Дидактична вправа «Скажи ласкаво».

Мама —... (матуся, матусенька, ненька, матінка); тато — ... (татусь, татусик, татко, таточко); дід — ... (дідусь, дідуся, дідусенько); бабуся — ... (бабусечка, бабусенька); сестра — ... (сестричка, сестронька); брат —... (братик, братичок).

Дидактична гра «Хто найголовніший»

Мета: учити дітей називати членів своєї сім’ї, хто що робить; виховувати любов та повагу до своєї сім’ї.

Обладнання: «Родинне дерево»; ілюстрації із зо­браженням того, що роблять мама, тато, бабуся, дідусь, дитина.

Хід гри. Вихователь пропонує дітям по черзі на­звати членів своєї родини і назвати хто чим займа­ється, хто що робить у сім’ї. Якщо дитині важко відповісти, хто що робить у сім’ї, то їй у пригоді стануть ілюстрації. Діти називають, хто найголо­вніший у сім’ї та чому. Наприкінці гри виховате­леві необхідно наголосити на тому, що головні у світі всі — і діти, і дорослі.

III.      Групова діяльність.

Рухлива гра «Поспішайте всі до мене!»

Мета: удосконалювати вміння виконувати рух за сигналом і біг по прямій; виховувати увагу; вчи­ти орієнтуватися у просторі.

Хід гри. Діти сидять на лаві за 8—10 м від вихо­вателя.

Як то гарно дзвінок грає.

Нас у гру усіх скликає.

На стільцях ви не сидіть.

А до мене всі біжіть!

На слова: «А до мене всі біжіть!» — діти біжать, а ви­хователь зустрічає їх із простягнутими руками і каже: Ви прибігли? Молодці!

Знов займіть свої стільці!

                   Діти повертаються на свої місця.

Пальчикова гімнастика

Мама, тато, дід, бабуся —

Всіх назву, не помилюся.

Старший братик і сестричка —

В нас сімейка невеличка.

Не спиняйте, бо зіб’юся:

Мама, тато, дід, бабуся,

Старший брат, сестра і я —

 Отака моя сім’я.

IV.      Щоденні новини.

    Доповідь чергового метеоролога про погоду.

Розміщення на фліпчарті (металевій дошці на тринозі) інформаційних малюнків про конкретні види роботи або обов’язки у цей день.

УКРАЇНСЬКІ ІГРАШКИ

Мета: познайомити дітей з прадавньою іграш­кою — лялькою-оберегом; виховувати бажання шанувати традиції українського народу.

І.Вітання.

З ниток, клаптиків тканини

Та майстерного шиття

Оберіг є для родини,

Для щасливого життя.

В ляльку-мотанку бабуся

Вклала працю та любов,

Віддала її матусі,

Щастя щоб тривало знов.

ІІ.Обмін інформацією.

Іграшки, якими бавили дітей наші пращури, були різними, проте найулюбленішою залишила­ся лялька-мотанка, яка є оберегом нашого народу. (Вихователь показує дітям ляльку-мотанку).

      Як ви гадаєте, з чого вона виготовлена? З яко­го матеріалу?

      Чому лялька має саме таку назву?

ІІІ. Групова діяльність.

Психоформула.

Та не іграшка вона —

Душа вона народна.

Геть викинутий за поріг

Наш український оберіг.

А до рук її візьміть

І до серця пригорніть.

Ляльку прадідів забуту —

Це дорога у майбутнє.

Перегляд ілюстрації «Лялька-мотанка, як на­родний оберіг», різновиди ляльки мотанки. Виго­товлення ляльки-мотанки.

ІV.Щоденні новини.

ПРЕДМЕТИ ПОБУТУ

Мета: поглибити знання дітей про предмети українського національного глиняного посуду; виховувати інтерес до національної спадщини.

Обладнання: ілюстрації або іграшкові персонажі до казок «Лисичка і журавель», посуд: тарілочка, глечик, макітра, вишивані серветки.

I.      Вітання.

Доброго ранку! Доброго дня!

Хай плещуть долоньки,

Хай тупають ніжки,

Працюють голівки,

І сяють усмішки.

Доброго ранку! Доброго дня!

Бажаєте ви. Бажаю вам я!

II.     Обмін інформацією.

    Сьогодні ми підемо на ярмарок. Скажіть, будь ласка, що люди роблять на ярмарку? (Продають і купують різні речі)

    Наш ярмарок буде не простий, а казковий: персонажі казок будуть показувати й продавати український глиняний посуд. Щоб його купити, ви повинні відгадати, з якої казки ці герої і щось про них розказати. Рушаймо на ярмарок. А щоб нам було веселіше, заспіваймо українську народ­ну пісню «Як пішли ми на базар».

Як пішли ми на базар

Ложки купувати.

Ложки мої, ложки

Ходять коло хати. (Двічі).

Як пішли ми на базар

Миски купувати.

Миски, мої миски,

Ходять коло хати. (Двічі).

III.      Групова діяльність.

(На столі стоять ілюстрації або іграшкові пер­сонажі до казок; на вишитих серветках стоїть посуд). — Казкові персонажі хочуть показати нам різний посуд. Про одного персонажа послухайте загадку:

Довгі ноги, довгий ніс.

По болоті ходить скрізь. (Журавель)

    Так, це журавлик, а з якої він казки? Так, «Ли­сичка і журавель». З чого пригощав журавель ли­сичку в казці? (З глечика)

    Що стоїть перед журавликом на вишитій сер­ветці? Так, глечик. Роздивіться, яка форма глечи­ка: він досить високий і у нього вузька шийка. Гле­чик розписаний квітами, крапочками і лініями. З чого зроблений глечик? (З глини)

    У кого вдома чи у бабусі є такий глечик? Ще бабуся тримає в глечику?

    Щоб журавлик подарував нам цей глечик, треба розповісти вірш про журавлика.

Облітав журавель

Сто морів, сто земель.

Облітав, обходив –

Крила й ноги натрудив.

Ми спитали журавля: «Де найкращая земля?

Журавель відповідає: «Краще рідної — немає!»

П. Воронько

    А хто це поряд з журавликом? (Лисичка)

    Що стоїть перед лисичкою на вишитій сер­ветці? (Тарілочка)

—Якої вона форми? З чого вона зроблена? (Круг­лої. З глини)

—Колись люди ліпили посуд руками з глини й ви­палювали на вогні, щоб він був твердий. Потім його розписували різними візерунками. Як ви думаєте, чи розіб’ється ця тарілочка, якщо впаде на підлогу? З цим посудом треба поводитися обережно.

    Ось це макітра, вона також зроблена з глини (Вихователь показує дітям макітру). Якої вона форми? (Круглої). Щоб пиріжки були довго теплі і свіжі, їх клали в макітру.

    З яким посудом ми сьогодні з вами познайо­милися? З чого він зроблений?

Дидактична гра «Чим багата хата»

Обладнання: скриня, предмети українського на­ціонального побуту.

Хід гри. Діти по черзі витягають зі скрині один предмет національного побуту, пригадують його назву та розповідають, для чого він застосовується.

ІV.Щоденні новини.

РОСЛИНИ ОБЕРЕГИ НА УКРАЇНСЬКОМУ ПОДВІРЇ

Мета: звернути увагу дітей на звичаї україн­ського народу вирощувати квіти біля своєї домів­ки. Учити називати і розрізняти квіти, які ростуть у найближчому оточенні. Формувати уявлення про особливе ставлення українського народу до цих квітів, їхніх цілющих властивостей.

Обладнання: ілюстрація української хати, біля неї — квіти, тин, соняшник.

II.       Обмін інформацією.

Бесіда.

    У людській оселі першочергову роль відіграє не багатство, а чистота, охайність, що милують око. У народі кажуть: «Хата хоч й бідненька, але чиста і чепурненька, а тому гарна й весела».

Біля хати завжди росте багато квітів. Серед кві­тів особливе місце займають мальви. Вони високі і стрункі, мов гарні дівчата.

Під вікном моєї хати

Стали мальви розквітати,

Їх садила-поливала

Моя ненька-мати.

    Подвір’я обгороджене тином. Ще його нази­вають плотом. З-за плоту виглядають соняхи.

На подвір’ї сонях вироста,

 Голівку до сонечка поверта.

Дивиться він сонечку прямо в очі.

Вирости на сонечко схожим хоче.

    А ще біля своїх хат господині висаджували чорнобривці. Якого вони кольору? (Відповіді ді­тей). Подивіться, на кожній пелюсточці по краях є лінія іншого кольору, ніж сама пелюстка. Якщо пелюстки жовтого кольору, то їхні краєчки — тем­нішого, оранжевого кольору, і навпаки. Ці краєч­ки на пелюстках — ніби брівки. Подивіться одне на одного, які у вас брови? Ось і квіти мають такі брівки, а тому так і називаються — чорнобривці.

ІІІ. Групова діяльність.

Дидактична гра «Які квіти у віночку?»

Мета: закріплювати назви польових квітів, що вплітають у вінок, називати їх значення; розвива­ти вміння складати квітку з пелюсток.

Матеріал: паперові серединки та пелюстки кві­тів (ромашка, чорнобривець, мак, барвінок).

Хід гри. На килимку перед дітьми розкладені серединки квіток. Діти об’єднуються у чотири ко­манди. Вихователь розсипає з кошика різнокольо­рові пелюстки і пропонує дітям кожної команди скласти свою квітку, назвати її та пригадати: яке вона має значення у вінку. Перемагає найсприт- ніша команда.

II.         Щоденні новини.

Доповідь чергового метеоролога про погоду.

Догляд за рослинами у квітнику.

— Ми вже знаємо, які квіти висаджували госпо­дині біля своїх хат. А у нас також є квітник, ми бу­демо доглядати за нашими квітами, милуватися їх красою, а головне, ніколи не будемо топтати квіти та зривати їх просто так. Давайте розпушимо ґрунт та вирвемо бур’яни, щоб наші квіти добре росли.

Вірш з елементами виконання рухів.

Я візьму граблі, лопату,

Та зроблю грядки в саду.

Посаджу на них ромашки, Чорнобривці, незабудки, Ще й барвінок на краю.

Буду квіти доглядати

І полоти, й поливати, Щоб скоріш цвіли в саду! Прийдуть подружки гуляти, То ж в квітник їх поведу. (Діти працюють у квітнику)

ІV.Щоденні новини.

ОСОБЛИВОСТІ НАЦІОНАЛЬНОГО ОДЯГУ

Мета: продовжити знайомити дітей з елементами українського національного одягу; навчати бачити спільне і відмінне в одязі хлопчиків і дівчаток; фор­мувати шанобливе ставлення до традицій україн­ського народу, зокрема до національного вбрання.

І.   Вітання.

Пташечка в небі

Співає пісень.

Ніби вітає усіх: «Добрий день!».

Ц.Обмін інформацією.

Дидактична гра «Яке наше вбрання?»

Мета: вчити дітей добирати відповідні при­кметники до іменників.

             Українська сорочка яка? (Вишита, тоненька, лляна, біла)

     Українські шаровари які? (Широкі, червоні, просторі, великі, українські)

                      Українська спідничка яка? (Невеличка, яскрава, зручна, синя, пряма, вишита)

         Український пояс який? (Чоловічий, широкий, міцний, довгий, ошатний)

      Українські чобітки які? (Червоні, міцні, високі, невисокі, зручні)

                   Український віночок який? (Різнокольоровий, гарний, квітучий, новий, барвистий)

ІІІ. Групова діяльність.

Творча гра «Склади віршик»

Одягну український віночок —

Затанцюю веселий... (таночок).

 Гарні хлопці стоять біля ґанку,

А на них сорочки — ... (вишиванки).

Я танцюю гопак залюбки,

Адже в мене зручні... (чобітки).

Вишиванку везу на гостинець:

Пам’ятайте, що я — ... (українець)!.

Творча гра «Збери намисто»

Вихователь пропонує дітям зібрати намисто, нанизуючи його на шнур, та звертати увагу на те, що треба нанизувати, чергуючи намистинки.

Рухлива гра «Передай віночок»

Діти стають у коло. Під веселу українську мело­дію передають віночок одне одному. Коли музика зупиняється, дитина, у чиїх руках опинився віно­чок, виходить на середину і танцює з віночком на голові (рухи довільні). Коли віночок дістався хлоп­чику — він вибирає собі дівчинку і вони танцюють удвох. Решта дітей плескають у долоні.

ІV.Щоденні новини.

РІДНЕ МІСТО

Мета: продовжувати знайомити дітей з рідним містом (селом), з його пам’ятним місцями; вчити складати словосполучення та речення, відповіда­ти на запитання; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідного краю.

I.     Вітання.

Станьте, дітки, всі рівненько,

Усміхніться всі гарненько.

Усміхніться всі до мене,

Усміхніться і до себе.

Привітайтесь: «Добрий день!»

Хай гарно розпочнеться новий день!

II.      Обмін інформацією.

Вихователь демонструє дітям велику фотогра­фію рідного міста.

     Що зображено на фотографії?

    Ви знаєте як називається місто, у якому ви живете?

-Що є цікавого є в нашому місті!

    Де ви любите відпочивати з батьками в нашо­му місті?

Вихователь пропонує дітям за малюнками роз­повісти, що є у рідному місті? та яке призна­чення мають ці об’єкти.

     Машини. У місті  багато машин. На них їз­дять люди, перевозять продукти та різні речі.

     Будинки. У місті багато будинків. У них живуть люди.

     Дерева. У місті багато дерев. На них рос­туть фрукти.

     Магазини. У місті є магазини. У магазинах продають іграшки, одяг, продукти.

III.      Групова діяльність.

Рухлива гра «Моє місто»

Дуже добре жити в місті моїм. (діти плескають у долоні)

Мчать дорогами міста в авто водії. (зображують водія, який крутить кермо).

Пішоходи тротуарами йдуть, (швидко крокують на місці)

І дерева високо ростуть (Здіймають руки вгору, розчепіривши пальці).

В місті вулиці — ось такої ширини. (розводять руки в сторони)

А будинки — ось такої вишини. (стоять навшпиньки і тягнуться руками якомога вище)

Тут багато і дорослих, і діток, Тут найкращий в цілім світі дитсадок!

Гра «Звуки навколо нас»

Якщо прислухатися до навколишнього світу, виявиться, що нас оточує безліч звуків: ідуть ма­шини, співають птахи, шумлять дерева, лунає му­зика, кожна тварина говорить по-своєму.

Діти повторюють звуки міста:

      Як гуде машина?

      Як співає горобець?

      Як гавкає собака?

      Як сигналить вантажівка?

      Як шумлять дерева?

      Як гуде бджілка у квітнику?

Дидактична гра «Хто де живе?»

Мета: вчити дітей називати свою домашню адресу; розвивати пам’ять, увагу.

Хід гри. Діти по черзі називають свою домашню адресу. Якщо дитині важко називати свою адресу, то вихователь їй допомагає.

ІV.Щоденні новини.

 

 

МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ З ВИКОРИСТАННЯ КОМПЛЕКТУ ПРЕДМЕТНИХ КАРТИНОК

Місце дидактичних вправ та ігор з предметними картинками

На початку заняття – як спосіб:

·         привернути увагу дітей;

·         зацікавити темою обговорення;

·         налаштування на робочий лад;

·         актуалізувати знання дітей відповідно до теми заняття;

·         проблематизувати освітній процес.

В основній частині заняття – як засіб:

·         розвитку уяви та інших мисленнєвих процесів;

·         активізація мовлення й мислення дітей;

·         систематизації та закріплення набутої раніше інформації;

·         поглиблення уявлень і знань;

·         підвищення працездатності, підтримки й розвитку пізнавального інтересу;

·         соціо-ігровий метод обєднання дітей на виконання різноманітних дидактичних завдань і вправ;

·         забезпечити взаємодію і спілкування дітей у процесі парної, групової, командної роботи.

У заключній частині заняття – з метою:

·         закріплення отриманих на занятті знань;

·         підтримка рівня пізнавальної активності та спонуки до самостійного пізнання за межами заняття.

Способи використання предметних картинок на різних видах занять

На заняттях з фізичної культури картинки можуть використовуватися в ролі:

·         сигналу до виконання певних дій: «Коли я покажу картинку із зображенням птаха, ви будете…, а коли зображення тварини, то…»;

·         опорного сигналу як орієнтира на місцевості: «До їжачка будете рухатися боковими підскоками, а від їжачка до півника – спокійним кроком» або «Зверніть увагу: на підлозі картинки. Під музику ви рухаєтеся по всій кімнаті, по сигналу маєте стати в коло біля тих картинок, які я назву»;

·         мотиватора: «Давайте робити вправи не як звичайні діти, а як ця весела мавпочка» або «Я буду показувати картинки, а ви швидко придумайте, як відтворити те, що зображено, рухами»;

·         стимулу для обговорення дій у команді: «Виберіть картинку і обговоріть, як показати характерні дії того, хто на ній зображений, щоб інші здогадалися»;

·         ігрового матеріалу для естафети: «Представники команд за сигналом повинні добігти до столу, вибрати тільки ту картинку, яка стосується назви їх команди, і швидко повернутися до своєї команди» або «Кожен член команди уважно подивиться на свою картинку і за сигналом повинен добігти до столу й покласти картинку саме в ту купку (коробку), до якої вона належить».

На заняттях з логіко-математичного розвитку можливі такі дії з картинками:

·         полічити: «Розгляньте картинки на дошці. Полічіть, скільки дерев’яних (металевих, круглих, дрібних тощо) предметів, і покажіть таку цифру»;

·         здійснити серіацію: «Роздивіться картинки й розставте від більшого до меншого (від вищого до нижчого, старшого до молодшого, короткого до довгого тощо)»;

·         класифікувати за функцією (кольором, величиною тощо) або без визначення підстав для класифікації: «Погляньте уважно на картинки (предмети меблів, одяг, посуд тощо) і розкладіть їх на чотири (три, дві) купки, що до чого підходить. Дайте назву кожній купці»;

·         узагальнити: «Знайдіть усе, що пов’язане з лісом(вулицею; потрібно школяру; можна купити в продуктовому магазині тощо)»;

·         аналізувати: «Виберіть картинки із зображенням тих предметів, частиною яких є колесо чи коліщатко»;

·         порівнювати: «Знайдіть картинку, на якій предмет (істота) вищий (нижчий, вужчий, товщий), ніж той, що на моїй картинці» або «Порівняйте зображення на цих двох картинках»;

·         виконувати орієнтувальні дії: «У верхній ряд покладіть картинки із зображенням зимового одягу, в середній – взуття, а в нижній – предмети для зимових розваг» або «Посередині покладіть…», праворуч від цієї картинки…, а ліворуч…» або «Діти, в кого в руках картинки з…, станьте біля…, а в кого картинки з….. – перед….».

Аналогічні  дії можна виконувати на заняттях еколого-природничого змісту.

На заняттях з розвитку мовлення предметні картинки можна використовувати як засіб:

ü  розвитку фонематичного сприймання:

·         назви перший звук у слові;

·         скажи, скільки звуків у слові;

·         назви останній звук у слові;

·         знайди картинку на звук…;

·         покажи картинку з найкоротшим словом, найдовшим;

·         покажи картинку зі словом, у якому два (три, один) склади;

·         до кожної з картинок добери букву, яка позначає перший (другий, останній) звук у цих словах;

·         знайдіть картинки в яких є звук…;

·         підійдіть до мене, діти, у кого картинки на звук…;

·         добери картинки зі словами, що підходять до заданої схеми;

·         об’єднайтеся ті, у кого слова мають однакову (задану) схему слова;

·         яка з команд швидше знайде три (дві, чотири) картинки на заданий звук;

ü  розвитку словника:

·         дай назву: «Хто це?», «Що це?»;

·         назви одним словом;

·         «Як сказати по іншому»;

·         «Вгадай за описом»;

·         «Добери слова до картинки»;

·         «Додай слово – покажи картинку»: «Біжить…, пливе…, тверди….»;

·         Відгадай загадку, віднайди картинку-відгадку;

ü  формування граматично правильного мовлення:

·         назви слова, про які можна сказати: воно; вона; він; вони;

·         склади речення за змістом картинки;

·         склади речення за двома картинками;

·         «Один», «багато»: «Як сказати, якщо багато?»;

·         «Маленький», «звичайний», «величезний»: «Як назвати, якщо малесенький? Величезний?»;

·         «Зміни слово» (зі зменшувальним суфіксом; лагідно, пестливо);

·         «Тепер», «раніше», «ще буде»: «Подивись уважно на картинку. Собака сидить. Скажи про це, наче це вже було раніше(сидів); як сказати, якщо це ще буде?(сидітиме)»;

ü  розвитку діалогічного мовлення:

·         запитай про картинку;

·         запропонуй те, що на картинці, порадь, для чого це потрібно;

·         «Історія в картинках»: «Погляньте на картинки, придумайте історію, складіть картинки в послідовності, що відбувалося за чим»;

·         «Казка-казочка»: «Знайдіть картинки з предметами та персонажами, які могли б бути в казці» «Про двох ведмежат»(чи в іншій казці);

·         «Секрет»: «Опиши картинку так, щоб можна було здогадатися, що там»;

·         Придумай загадку про зображене на картинці;

·         «Плететься казочка»: «Ось купка карток з картинками. Один за одним, по порядку будемо брати картинки і складати разом одну історію, про що – ми ще не знаємо»;

·         «Збери картинки»: «У кожної команди – своє слово: школа, лікарня, аквапарк, музей, автобус. Поясніть, як картинки, що є у вас на столі, можуть бути корисними в цих місцях»;

·         «Картинка нагадала»; «Пригадай вірш (приказку, прислів’я, казку) за змістом картинки».

На заняттях з образотворчої діяльності предметні картинки можна використовувати для:

·         стимулювання художньо-творчої активності дітей;

·         унаочнення уявлень про цілісний образ предмета;

·         унаочнення творчого завдання: «Намалюй будиночок для їжачка, що на картинці»;

·         зразок для розфарбовування;

·         спонука до розвитку творчої уяви.